Finanční výchova, nový předmět na základních školách.

Tak se uklidníme a vrátíme se nohama na zem. To je bohužel jen zbožné přání spousty rodičů, ale realita je úplně jiná. Pokud by o tom vůbec někdo začal reálně uvažovat, je to na mnoho let, než se to dostane do praxe.

Školství je jeden z nejpomaleji se měnících systémů.

Aby se finanční výchova dostala do předmětů, musí se přidat do osnov, musí mít hodinový rozpočet, musí mít vzdělané a připravené učitele a hlavně, musí být vůbec vůle, takovýto předmět zavést.

Ukázkou je informatika.

Víte, jak vypadá výuka informatiky?

Já ano, mám syna ve 4.třídě. Nově je informatika povinná od třetích tříd.

Upřímně nevím, jak dlouho to připravovali, ale školy na to nebyly připravené ani vybavením, ani učiteli a podle toho, jak to vypadá, neexistují žádné osnovy, protože každý učitel to dělá jinak a nám se za poslední rok vystřídal už třetí učitel.

Zpět k finanční výchově. Takže nepočítejte, že i kdyby se zavedla, že by to byla výhra.

Jak by taková výuka mohla probíhat?

Pro ty nejmladší, je to formou hry. Seznamování se s penězi a používání peněz v běžném životě. S přibývajícími znalostmi matematiky, čtení, psaní, informatiky, by děti dělaly rozpočty a plány formou skupinových projektů. Učily by se tím nejen o financích, ale i vyjednávání, toleranci, komunikaci s ostatními. I to na školách velmi chybí a pak musí psychologové dělat intervence na vztahy ve třídách.

Později by se seznamovaly s různými bankovními produkty a jejich účelem, principy a parametry. Projektově ve skupinách by mohly simulovat různé situace a jejich řešení, ať v domácnostech nebo ve firmách. Děti by hledaly, jak řešit nákupy, investice, běžné životní náklady, jak situace ovlivňují znalosti a nastavení myšlení.

Seznámily by se s institucemi a procesy spojenými se zaměstnáním a podnikáním a lépe, by se jim pak vybírala a hledala další cesta v životě. Spousty dětí vůbec neví, na jakou školu a co dál po základní škole. Spousta dětí žije životy rodičů, kteří si přes ně plní své sny a přání a pak jsou děti nešťastné a mají více problémů, než by musely mít. Kdyby dítě víc vědělo a umělo se rozhodovat, nemuselo by to takto vypadat.

Nemusel by být přetlak na gymnázia a ekonomické školy, protože i šikovný řemeslník může být úspěšným podnikatelem a být na tom lépe, než dítě z gymplu, na který ho donutil rodič a hledající si zaměstnání nebo je nucené pokračovat na vysokou školu.

Tak co s tím?

Je to na nás rodičích. Je potřeba finanční výchovu praktikovat doma a dítě si vychovat.

Chápu ty obavy, ale jak?

Vždyť mě, to taky nikdo neučil. To přece nevadí, hlavní je, chtít a cesty se najdou.

Jedna z cest je, zapojit se do mého projektu. Já vám s tím pomůžu.

Nyní si můžete stáhnout Finanční hrátky- Hodnoty na mém webu ZDARMA do 20.4.2023 a pak za minimální částku.

K tomu, tam mám i další hrátky, které můžete využít.

Budou i konzultace, jakmile se mi uvolní kapacity a připravuji webináře a kurzy.

Prostě „domácí finanční výchova“ od těch nejmenších, až po puberťáky.

Nikdy není pozdě začít. Lepší začít někdy, než nikdy.

Aby vám nic neuteklo, můžete se připojit do FB skupiny nebo začít sledovat FB stránku Finanční výchova – cesta ke svobodě

Těším se na vás

Monika Davidová

Dlouholeté zkušenosti v oblasti financí předávám svým klientům, kterým ukazuji  možnosti,  jak můžou pracovat s penězi, aby dosáhli finanční svobody a nezávislosti. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů