Kdy začít s finanční výchovou a proč?

Je důležité učit o penězích už i ty nejmenší děti, protože to má významný vliv na jejich budoucnost.

Nejvíce vzorců chování na opakované situace si ukládáme již od několika týdnů od početí do zhruba 7 let. Tyto vzorce chování, nám pak naskakují automaticky, aniž bychom si je uvědomovali. Jakmile mozek vyhodnotí shodu v dané situaci, při které vzorec vznikl automaticky reaguje.

Z průzkumů vyplývá, že děti nejčastěji začnou dostávat kapesné s nástupem do školy. To už, ale má dítě většinu nejproduktivnějšího ukládání automatických vzorců za sebou.

Pozorujete na sobě, že se v nějaké situaci zachováte stejně, i když jste si předtím říkali, že už to dělat takto nechcete?

To je právě ten uložený vzorec, který vznikl už někdy v dětství nebo dokonce v těhotenství a prožívala ho opakovaně vaše máma. Vy si ho pak nemůžete ani pamatovat.

Pro finanční výchovu je tedy důležité začít hned, jak dítě začne vnímat hodnoty a začne se základním počítáním na prstech. Což je, tak okolo třetího roku. Záměrně říkám okolo, protože jsou děti, které to zvládnou už o něco dříve, ale zároveň i děti, které to zvládají mnohem později. Důležitější tedy než věk, jsou schopnosti dítěte.

Pokud dětem v ten okamžik zařadíme mezi hračky mince, podpoříme tím pozitivní vztah k penězům a stanou se běžnou součástí života dítěte.

Mince jsou pro děti zajímavé svým leskem i cinkajícím zvukem, jak o sebe, tak při vhazování do kasičky, ať už je z jakéhokoliv materiálu.

Hrou s mincemi, dítě podle věku rozvíjí hned několik základních dovedností, jako je jemná motorika, zvuk, porovnávání velikosti, hmotnosti i hodnoty. Učí se počítat, sčítat, rozměňovat a vyměňovat.

Peníze jsou běžnou součástí jeho života a nevytváří se žádné negativní bloky.

Jakmile dítě dosáhne věku, kdy začne komunikovat svoje potřeby a požadavky na věci, hračky, jídlo, sladkosti, je potřeba posunout finanční výchovu a začít dávat dítěti pravidelně peníze pro jeho spotřebu.

Kapesné

Nejznámější způsob je kapesné, ale je úplně jedno, jak tomu budete říkat. Jsou to prostě peníze na první finanční zkušenosti. Předáme za ně dítěti zodpovědnost a dítě se učí spořit, utrácet a pracovat s penězi v čase. Podle věku dítěte začneme dávat malé úkoly, týkající se placení, rozhodování a pomůžeme dítěti pomocí vizualizace spořit na první vysněnou věc.

S přibývajícím věkem se dítě osamostatňuje, učí se plánovat a dělat rozpočty. Získává představu o hodnotě peněz. Ví, co a za kolik si může různé věci pořídit. Začíná se orientovat v cenách a zná mince i bankovky a ví, co si za ně může koupit. To vše děláme formou běžných úkonů v reálném životě.

Plánování a rozpočty

Vždyť taky sami plánujeme, co bude k večeři nebo na svačinu dětem do školy. Co budeme dělat o víkendu, kam pojedeme na dovolenou nebo na výlet.  Do všech těchto naprosto běžných situací můžeme děti hravou formou zapojit.

Určitě se vám také stalo, že jste něco zapomněli koupit. Super pošlete pro to své dítě. Dejte mu peníze a nechte ho jít do obchodu. Postupně přidávejte položky a nechte ho rozhodnout, například jaké jogurty koupí na snídani o víkendu. Naučí se tím pracovat s výběrem výrobků, všimne si, že může využít akční slevy a tím ušetřit a koupit více věcí za stejné peníze.

Z reálného života u nás doma:

Opravdu jsem měla velkou radost, když jednou přišel syn nadšený domů z nákupu a měl všechno, co jsem chtěla a ještě mi přinesl Kindre Bueno ke kávě.

A nebojte se, ono to, to dítě zvládne a uvidíte tu radost, až přijde z nákupu a bude mít vše, co jste chtěli a ještě vám přinese nějakou drobnost pro vás.

Radovat se bude oba.

Více příběhů z našeho života najdete ve FB skupině.

Účet v bance

Pokud si dítě osvojí práci s hotovostí, přichází další krok a tím je bankovní účet. Zde se dítě bude ze začátku trochu ztrácet, protože neuvidí konkrétní mince a bankovky, ale v dnešní době, je to nezbytná součást finančního života.

Ze začátku, je dobré, dávat pouze část peněz na účet a část nechat v hotovosti, aby se dítě cítilo bezpečně ve známých úkonech a pomalu si začalo samo přidávat placení kartou. Může se  stát, že díky tomu, že peníze nevidí, utratí je rychleji. Proto je dobré, mít část peněz hotově, než si na bezhotovostní transakce dítě zvykne.

Buďte trpělivý a komunikujte s dítětem. Není to dospělý člověk a vše se teprve učí. Vše je pro něho nové a neznamená, že když už jste mu to řekli, že si to vždy spojí s nově vzniklou situací.

Paradox je, že děti často podceňujeme, místo abychom jim dali důvěru a naopak, po nich v jiných situacích očekáváme, že to zvládnou stejně, jako dospělí, když už jsme jim to přece jednou říkali.

Komunikace a důvěra

Důležité, ale je, aby mezi vámi vznikla otevřená komunikace a tím důvěra. Opakováním situací a reakcí vznikají návyky a automatické vzorce. Dítě ve vás má oporu a nebojí se s vámi svá rozhodnutí řešit. Vy víte, co dítě s penězi dělá, tím máte přehled a můžete včas ovlivňovat jeho rozhodnutí. Ne však příkazem, ale komunikací a příkladem.

Nejlepší příklady jsou úspěchy, které již dítě díky nějakým rozhodnutím udělalo a ty dítěti připomenout. Samozřejmě je však konečné rozhodnutí na dítěti a to i v případě špatných rozhodnutí. Kdy jindy než pod vaší kontrolou a s minimální finanční ztrátou, by si dítě mělo vyzkoušet dopady špatných rozhodnutí. Proto je důležité dítě vždy nepřesvědčovat jen k správným rozhodnutím. Ztráta pár desítek, maximálně stovek korun vaší rodinu nezrujnuje a dítě získá neocenitelné zkušenosti, ze kterých se může poučit.

Upřímně, kdo z nás neudělal nějakou blbost a neutratil zbytečně peníze.

Dítě, díky správné finanční výchově získá sebevědomí, nebude náchylné k ovlivňování společností, ať už přímo vlivem dětí a lidí okolo něj nebo nepřímo tím, co vidí na sociálních sítích.

Ty jsou v dnešní době velkým problémem. Děti pokud nemají dostatečnou finanční výchovu, neumějí rozeznávat realitu toho, co sledují, chtějí se vyrovnat tomu, co vidí a co je jim ukazováno, jako standard a dělají velké životní chyby.

Propadají depresím, mají zkreslené představy o reálném životě. V pozdějším věku, dělají chybná finanční rozhodnutí, hroutí se jim život a vznikají různé závislosti a dělají zoufalé činy. V takových situacích své dítě nechce vidět žádný rodič.

Bohužel však většina těchto situací je právě vinnou rodičů. Nemají dostatek času. Nevěděli, jak předávat správné finanční návyky a doufali, že jejich dítě problémy minou. Vždyť většinou ani je, nikdo neučil, jak s penězi nakládat a pracovat a oni se to nějak naučili sami. Bohužel, ale doba je jiná a podmínky a příležitosti v životech našich dětí se taky hodně mění.

Bohatství není jen o penězích, ale o správných návycích, hodnotách a znalostech.

Proto někdy vidíme, že děti bohatých lidí neumějí s penězi pracovat, chtějí být jako jejich rodiče, ale nevědí jak. Bez řízené finanční výchovy se to dítě správným způsobem nenaučí.

Zároveň i lidé, kteří nežijí ve finanční rovnováze a mají finanční problémy, by měli své děti naučit, jak to dělat jinak. Neznamená, že když oni tak nežijí, že by nemohly lépe, žít jejich děti. I oni právě otevřenou komunikací, popisem a přiznáním vlastních chyb, které mohou nakonec být přínosem, pro jejich děti, mohou změnit jejich budoucnost. Z chyb rodičů se může dítě poučit. Musí, ale tu chybu znát, aby se jí dokázal vyvarovat.

Je tedy velmi důležité včas finanční výchovu začít aktivně aplikovat a to ve všech sociálních vrstvách.

Tajemství bohatých lidí.

Nespořit z peněz, které zbydou, protože většinou nezbyde nic. Naopak spořit automaticky, jako nutný výdaj hned.

Pokud vás téma okolo finanční výchovy zajímá, začněte sledovat FB stránku Finanční výchova – Cesta ke svobodě  a nebo se přidejte ke komunitě na Tik Toku Finanční výchova.

Přeji hodně úspěchů.

Monika Davidová

Dlouholeté zkušenosti v oblasti financí předávám svým klientům, kterým ukazuji  možnosti,  jak můžou pracovat s penězi, aby dosáhli finanční svobody a nezávislosti. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů